Metoda glottodydaktyki w terapii pedagogicznej
Utrwalanie znajomości liter w zabawach z klockami LOGO,
rozsypankami obrazkowo – sylabowymi oraz w zeszycie do początkowej nauki pisania
Lp. |
Rodzaj ćwiczenia |
Cel ćwiczenia |
Przebieg ćwiczenia |
Pomoce |
1 |
Powitanie różnymi częściami ciała. |
Integracja grupy.
Kształtowanie w kierunkach i schemacie ciała. Wytworzenie atmosfery zabawy. |
Dziecko i terapeuta witają się prawymi rękoma, lewymi stopami, prawymi łokciami. |
|
2 |
Przypomnienie zasad zabawy klockami LOGO. |
Utrwalenie czterech wariantów litery, zwrócenie uwagi na ustawienie liter w pionie i w poziomie. |
Oglądanie klocka z odpowiednią literą.Ustawienie pionowo, zawsze ,,na zielonej łące”.Manipulowanie klockami. |
Klocki LOGO do nauki czytania i pisania. |
3 |
Układanie imion z klocków LOGO. | Utrwalenie liter, czytanie metodą ślizgania. |
Układanie przez dzieci liter.
Rozsunięcie przez dzieci klocków |
Klocki |
4 |
Układanie napisów według
wzoru. |
Utrwalanie i rozpoznawanie liter. | Czytanie napisów: dom, osa, traktor, samochód. |
Klocki, rozsypanki obrazkowo – wyrazowe i głoskowe. |
5 |
Zabawa ruchowa. | Ćwiczenia ortofoniczne usprawniające artykulatory. |
Ćwiczenia buzi i języka. | Zeszyt pracy. |
6 |
Praca z rozsypankami obrazkowo – sylabowymi, głoskowymi. |
Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej. |
Składanie rozsypanek, czytanie metodą ślizgania. | Alfabet obrazkowy. |
7 |
Praca w zeszycie do początkowej nauki pisania. |
Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.Utrwalanie kształtu pisanych liter. |
Wodzenie palcem po śladzie, wodzenie ołówkiem.
Samodzielne pisanie. |
|
8 |
Zabawa podsumowująca zajęcie. | Rozpoznawanie liter w nagłosie wyrazów.Utrwalanie wzrokowe i słuchowe liter. |
Głośne nazywanie liter.Zabawa ,,Na jaką głoskę zaczyna się słowo..?.’’ |
mgr Ewa Trzeszan
pedagog edukacji wczesnoszkolnej
neurologopeda
terapeuta pedagogiczny